
Projekt „Jazda na rowerze jako element polityki łagodzenia zmian klimatu w miastach (Cyclurban)” przyczyniał się do rozwoju ruchu rowerowego jako środka na rzecz zrównoważonej mobilności w miastach i łagodzenia zmian klimatycznych na poziomie lokalnym.
Fundacja Ziemia i Ludzie była jednym z 13 partnerów z 5 krajów. Projekt realizowany w latach 2017 – 2020 w ramach programu EUKI
Dlaczego potrzebujemy Cyclurban?
Sektor transportu odgrywa kluczową rolę w zwalczaniu emisji gazów cieplarnianych. Na całym świecie wzrasta urbanizacja, coraz więcej ludzi przenosi się do miast lub mieszka w nich. W związku z tym szybko rośnie potrzeba znalezienia inteligentnych rozwiązań w zakresie mobilności i transportu w obszarach metropolitalnych. Skuteczna walka ze zmianami klimatu oznacza, że emisje ruchu w miastach muszą być utrzymywane na niskim poziomie. (Jakość życia, czas pracy i zdrowie powinny w międzyczasie wzrosnąć). To sprawia, że przekształcenie miejskich systemów ruchu jest nieuniknione.
Jak może wyglądać przyszłość mobilności miejskiej?
Istnieje wiele powodów, dla których samochody nie mogą stanowić szkieletu prywatnego transportu w przyszłych miastach. Problemy wywołane zanieczyszczeniem powietrza, hałasem i ogromnym zapotrzebowaniem na miejsce to mocne argumenty za spóźnioną zmianą koncepcji urbanistycznych. Ograniczenie prywatnego ruchu samochodowego może zaowocować dużymi szansami rozwoju dzięki pojawieniu się w dzielnicach nowych stref dla pieszych, zieleni publicznej, placów zabaw i dodatkowych miejsc dla lokalnych firm, takich jak kawiarnie i restauracje.
Innowacyjne rozwiązania dla przyszłego systemu ruchu miejskiego
Wzrasta znaczenie obszarów miejskich jako centrów gospodarki i życia. Mobilność w mieście staje się coraz bardziej dynamiczna i elastyczna dzięki urządzeniom cyfrowym umożliwiającym spontaniczny dostęp. W miastach wdrażane są innowacyjne rozwiązania transportowe, takie jak rowery czy samochody miejskie lub wspólne przejazdy. Tym samym struktura przestrzeni publicznej, zachowania związane z mobilnością oraz innowacje wzajemnie na siebie oddziałują. W przyszłości niskoemisyjny transport publiczny i aktywna mobilność mieszkańców uformują trzon nowoczesnego transportu miejskiego – uzupełnionego innowacyjnymi rozwiązaniami. Dlatego opracowanie strategii wspierających aktywną mobilność ma kluczowe znaczenie dla dostosowania infrastruktury miejskiej do przyszłych potrzeb.
Cele projektu
Cyclurban inicjował zmianę polityk transportowych zaadresowaną do administracji pięciu krajów docelowych. Pokazywał, jak włączyć ruch rowerowy do strategii miejskich w jednym mieście w każdym kraju: Tartu (Estonia), Ryga (Łotwa), Warszawa (Polska), Velika Gorica (Chorwacja) i Vrilissia (Grecja, część Aten).
Pięć krajów, pięć miast, pięć strategii.
W każdym kraju partner-gmina opracowała specjalną strategię wraz z ekspertami z naszego projektu. W drugim kroku wyciągnięte wnioski i zalecenia zostały zaadresowane do decydentów na regionalnym lub krajowym poziomie w celu wypromowania bardziej przyjaznej dla klimatu polityki transportowej również w innych regionach uczestniczących krajów. Poprzez warsztaty i publikacje opisujące dobre praktyki rozpowszechniano rezultaty projektu wśród jak najszerszego grona zainteresowanych miast osób decyzyjnych.
Raport ze zdobytych doświadczeń w formacie PDF
Partnerzy projektu
Niemcy
- Baltic Environmental Forum Niemcy
- Niemiecka Agencja Kosmiczna (DLR)
Estonia
- Miasto Tartu
- Baltic Environmental Forum Estonia
Łotwa
- Związek łotewskich rowerzystów
- Baltic Environmental Forum Łotwa
Polska
- Miasto Warszawa — Zarząd Dróg Miejskich
- Fundacja Ziemia i Ludzie
Chorwacja
- Miasto Velika Gorica
- Stowarszyszenie na rzecz projektowania zrównoważonego rozwoju
Grecja
- Narodowy Uniwersytet Techniczny w Atenach
- National Observatory of Athens
- Stowarzyszenie Ekologiczne miasto
Dofinansowanie:
Projekt jest częściowo finansowany przez Europejską Inicjatywę Klimatyczną. Inicjatywa ta jest programem niemieckiego Federalnego Ministerstwa Środowiska, Ochrony Przyrody i Bezpieczeństwa Jądrowego (BMUB), administrowanym przez GIZ. Nadrzędnym celem Europejskiej Inicjatywy Klimatycznej jest wspieranie współpracy w zakresie klimatu w Unii Europejskiej w celu zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych.